Tuesday, July 24, 2012

Komunikasi dan IT - Pandangan se-posen Kak Sue

Kak Sue, sebenarnya tidak pernah terfikir akan mengunakan komputer riba, telefon bimbit dan alatan mudah alih lain sebagai alat perhubungan. Latarbelakang Kak Sue bukan dari bidang Teknologi Maklumat. Kak Sue tamat pengajian pada tahun 1993 dan pada masa itu teknologi komputer ini tak berapa menonjol. Yang Kak Sue tahu pada masa tu hanya menggunakan "Wordstar" untuk menaip surat atau "Lotus 123" untuk applikasi keewangan. Pakej perisian Microsoft "Word" dan "Excel" masa ni baru saja diperkenalkan.

Kak Sue jamin siapa yang dalam era Kak Sue pasti biasa lihat gambar di atas di depan komputer

Perkataan "Network" memang Kak Sue dengar pada masa tu tapi kalau orang sebut "Internet" memang tiada siapa yang tahu. Telefon bimbit pada masa tu bukan satu keperluan bagi orang biasa. Dan bukan semua bos di syarikat menggunakan telefon bimbit hanya yang berduit dan ada keperluan saja menggunakannya. Masa tu yang paling canggih Kak Sue rasa mesin faks sebab boleh hantar mesej teks bergambar.

Saiz handphone awal 90an. Memang lawak. Biasa nampak tokey-tokey besar cina saja guna ni. 

First hp untuk family yang Kak Sue beli bersama suami, itupun kongsi. Motorola Micro Tac.

Bercakap pasal komputer saja kalau zaman awan 90an dulu, "Imbi Plaza" adalah pusat utama untuk mendapatkan peralatan dan perisian di Kuala Lumpur. Itupun suami Kak Sue yang bawak masa mula-mula kami kenal dulu. Kalau tak jangan harap nak jejak "Imbi Plaza" sebab hanya tempat untuk budak-budak IT masa tu. Perisian pada masa tu rasanya 95% daripadanya adalah cetak rompak terutamanya perisian permainan komputer. Teknologi cakera pada masa tu baru nak bermula. So penggunaan disket pada masa tu memang banyak. Kapisiti saiz satu disket hanya bersaiz 1.4MB. Kalau nak bandingkan dengan saiz fail sekarang, satu lagu MP3 bersaiz sekurang-kurangnya 4 MB. Yang hairannya dulu Kak Sue buat kertas kerja dan dokumen projek semuanya disimpan dalam satu atau dua disket saja. Sekarang jangan harap dengan saiz macam tu. Satu power point presentation pun boleh ambik saiz lebih 4 MB.

Apa-apa pun memang terdapat banyak perbezaan dalam 20 tahun kebelakangan ini. Telefom bimbit memang semakin canggih dan pelbagai guna. Nanti Kak Sue nak cerita lak pasal rangkaian sosial yang diperkenalkan secara tak sengaja oleh suami Kak Sue dan terus jadi kebiasaan... medium komunikasi sebegini rasanya akan terus menjadi alat hubungan sosial utama masyarakat untuk abad akan datang. Tunggu ceritanya nanti...

No comments:

Post a Comment