Tuesday, June 12, 2012

Ada 6 jenis bakal rakan pemasaran yang biasa ditemui

Nak berkongsi pengalaman dengan kawan kawan. Sepanjang saya bekerja dalam bidang yang boleh dikatakan berhubung kait dengan marketing dan penjualan produk (Bukan Premium Beautiful). Nak mencari pelanggan yang boleh membeli produk memang senang tapi nak mencari orang yang terlibat terus dengan plan pemasaran produk, memang sukar. Boleh dikategorikan biasanya pelanggan terdiri daripada bebarapa jenis:

1. Berminat dan berikan komitmen (5%)

  • Kumpulan pelanggan seperti ini paling susah nak ditemui. Bersemangat dan komitted dengan usaha dan memasarkan product. Boleh bekerja sendiri tanpa usaha dari orang lain. Mempunyai idea dan plan untuk mencapai sasaran.
2. Berminat dan komited tapi tidak ada duit (10%)


  • Bergantung kepada jenis produk. Kumpulan sebegini boleh dijadikan rakan untuk memasarkan produk. Dengan galakan dan bantuan daripada ketua kumpulan. Mereka boleh mencapai dan mengikut rancangan yang direncanakan. Galakan dan dorangan yang bertali arus akan memberikan semangat kepada mereka untuk berjaya.
3. Berminat tapi pernah gagal dengan produk lain (5%)


  • Mereka yang pernah menjual produk lain sebelum ini dan gagal. Mereka akan sentiasa membandingkan produk. Mereka lebih minat mengenai plan pemasaran dan keuntungan. Tahu tengtang tanggunjawab sebagai penjual. Ada banyak sebab mereka gagal dan anda perlu tahu untuk menjawab setiap pertanyaa. Mereka lebih berhati-hati dalam membuat keputusan. 
4. Berminat tapi tak mahu komitmen (10%)


  • Biasanya mereka hanya nak berada pada tempat yang senang. Senang cakap, nak kerja mudah saja. Mereka tak sanggup nak berikan usaha. Selalu memberikan alasan. Susah sikit untuk melayan orang sebegini kerana mereka akan sentiasa mengharap kita untuk melakukannya. Terlalu bergantung pada usaha kita. Mungkin boleh untuk permulaan tapi jika gagal seawalnya mereka akan terus tidak berminat.


5. Tak berminat tapi ada duit dan nak buat duit tapi tak mahu komitmen (10%)

  • Paling mudah cakap, ini golongan orang KAYA dan duit bukan masalah bagi mereka. Kalau diberikan keuntungan pada mereka. Mereka akan setuju untuk bersama dengan syarat mereka tak buat apa-apa. Mereka hanya mahukan keuntungan saja. Bergantung kepada produk yang anda pasarkan. Majoriti mereka hanya mahukan keuntungan cepat dan pendek dengan usaha yang minimum. Kumpulan sebegini boleh membantu mereka yang tidak mempunyai modal untuk memulakan perniaggan. Tetapi kena hati-hati kerana kita tak mahu seolah-olah kita bekerja untuk mereka. Kalau macam tu baiklah anda kekalkan kerja sekarang. Itupun kalau anda bekerja... hehehehehe....

6. Langsung tak kisah dan tak nak ambil peduli (60%)

  • Susah sikit nak tarik minat dalam kumpulan ini. Samada mereka dah selesa dengan kehidupan sekarang atau sibuk dengan tanggungjawab dan kerja. Bagi mereka kerja-kerja menjual produk adalah tidak bersesuaian dan bukan skill mereka. Biasanya dah selesa dan tak perlu untuk mengubah apa-apa. Mereka bolehlah digolongkan dalam kumpulan PEMBELI sahaja.


Dari pengamatan diatas saya lebih berminat dan cenderung kepada mereka yang berada dalam kumpulan 1 - 5. Rasanya pembeli terbesar produk adalah mereka yang berada dalam kumpulan 6.

PS: Semuanya di atas adalah pendapat peribadi saya. Bukan diambil dari mana-mana sumber, melainkan gambar-gambar sebagai sokongan catatan.

No comments:

Post a Comment